There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.
Scandic Hotels – i alla större städer från norr till söder
Nordic Choice Hotels – en annorlunda hotellkedja
Thon Hotels – boende med fantastisk frukost
Radisson Blu Hotels – upptäck Norges bästa resmål
Citybox – moderna och prisvärda hotell med centralt läge
Vy – det ska vara lätt att resa grönt
SJ NORD – äventyret börjar på tåget
Vy express – bussresor över hela Norge
NOR-WAY Bussekspress – res grönt med Norges expressbussar
DFDS – Europas ledande färjeoperatör 2012-2021
AutoEurope – smidigaste biluthyrningen
Rent-A-Wreck – det smarta hyrbilsalternativet
Arctic Campers – hyr husbil i Norge
Nordic Campers - det enda riktiga sättet att se Norge på!
Cabin Campers – en stuga på fyra hjul
Widerøe – Skandinaviens största regionala flygbolag
Hurtigruten – världens vackraste sjöresa
Authentic Scandinavia – spännande Norgeresor
Up Norway – skräddarsydda resor
Norrøna Hvitserk – äventyrsresor och expeditioner
Brim Explorer – Tysta fjordturer med eldriven katamaran
Fjord Tours – upptäck Norge i et nøtteskall® med en biljett
Fjord Travel – Hållbara flerdagarsturer
Go Fjords - turer och aktiviteter över hela Norge
50 Degrees North – oförglömliga, skräddarsydda turer i Norge för mindre grupper
Discover Norway – skidåkning, cykling och vandringsturer i Norge
Norwegian Holidays – billiga paketresor med Norwegian: Flyg, hotell och hyrbil
Expa Travel – Verkliga upplevelser
Booknordics.com – aktiviteter, safari, dagsturer, expeditioner, stugor och äventyrsboende
Stromma – sightseeing, utflykter och upplevelser med buss, båt och tåg.
DanCenter – din expert på stugor i Norge
Norgesbooking – boka den perfekta stugan i Norge
Beitostølen – Äventyr och avkoppling året runt
{{title}} {{:price}} - {{!preprice}} Price: {{?}} {{preprice}} {{/}} {{price}} {{:postprice}}{{postprice}}{{/}} {{?:pricing}} - {{pricing}} {{/pricing}}
Vinteren 1942-1943 starta tyskerane med arbeid på vegen som skulle gå frå Ervik til Hovden, men det var ikkje før i 1944 at plassen der vart teken i bruk. Her vart det plassert luftvernbatteri.
Grunnen til at desse vart bygd på Hovden var fordi den tyske marinen skulle kunne verne om eigne skip og konvoiar rundt stad mot allierte flyangrep. Gjennom Hovden går ein 100 meter lang tunnel og frå enden av denne vart det montert ei kabelbane ned til Little-Hovden der det også er sprengt ut ein liten tunnel. Hovdetunnelen har ein sidetunell som er nesten like lang, og endar i ei sjakt. Dette tunnelanlegget er ope, og det er sett opp informasjonstavle ved ein sti opp til Hovden.
Attmed vegen opp til Hovden låg ein leir med russiske krigsfangar som tyskarane sette inn i arbeidet på Hovden. I det harde arbeidet mista mange russarar livet, og dei vart provisorisk gravlagde like ved leiren. Like etter krigen vart gravene flytta til gravplassen ved kapellet i Ervik, og krossen med teksten "Her hviler 21 russere", er teken vare på. Gravene vart seinare flytta til ein eigen gravplass for russiske krigsfangar i Norge. Det ligg ikkje føre sikre tal for kor mange russarar det var i Ervik, men det kunne vere mellom 100 og 120. Heller ikkje talet på dei som mista livet er sikkert, men det kan vere ein stad mellom 21 og 32 krigsfangar.
Delar av tekst henta frå Fylkesarkivet.