Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Rauma
Rauma.
Photo: Øyvind Heen / Visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Statistik och trender inom norsk turism 2017

Rekord för sjunde året i rad

Siffror från Världsturismorganisationen (UNWTO) visar att 2017 var ytterligare ett rekordår för norsk turism. En bra sommar och en relativt svag norsk krona bidrog till ett lönsamt år. Framför allt ökade antalet turister under sommaren i regioner som Fjord Norge och Nord-Norge.

Både natur och kultur

De flesta av Norges turister är aktiva resenärer som vill uppleva naturen. Men många turister passar på att kombinera det med mer kulturella upplevelser. En typisk turist i Norge vill uppleva fjordar och fjäll men också besöka historiska platser, äta lokala delikatesser och lära sig mer om livet och kulturen.

Fler kommersiella övernattningar än någonsin

Det totala antalet kommersiella gästövernattningar uppgick till 33,3 miljoner under 2017, vilket är fler än någonsin och motsvarar en ökning på 1 % jämfört med året innan. Antalet internationella turistbesök* på norska hotell ökade med 2 % till 9,9 miljoner, vilket är 221 744 fler än 2016.

*I "turistbesök" ingår semester-, fritids- och affärsresor med minst en övernattning.

Ökat intresse online

Antalet sökningar på Norge online ökade med 16 % under 2017. Totalt gjordes 8,68 miljoner turismrelaterade sökningar på Norge 2017. Tyskland var marknaden med flest sökningar följt av USA och Storbritannien. Antalet sökningar online från USA har ökat med 52 % sedan 2005.

Många söker efter fjordar, glaciärer och norrsken, men också efter boende, städer och utomhusaktiviteter. Det är kanske mer överraskande att sökorden som ökade mest under året var "zoos", tree house hotels" och "luxury resorts".

Huvudmarknader

2017 var ett positivt år för Innovasjon Norge på många av marknaderna. Anledningen till att antalet utländska övernattningar bara ökade med 2 % är att stora marknader som Sverige, Danmark och Storbritannien minskade något.

Det är anmärkningsvärt att antalet ryska övernattningar steg för första gången sedan 2014. De länder som hade störst ökning var dock Sydkorea med 37 % och USA på 35 %.

Mer statistik

Mer statistik finns i rapporten Nøkkeltall for norsk turisme 2017.

Your Recently Viewed Pages

Tillbaka till toppen