Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Vengedalen valley and Vengedalsvatnet lake Romsdalshorn, Vengedalen
Credits
Vengedalen valley and Vengedalsvatnet lake.
Photo: Øyvind Heen - Visitnorway.com
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Statistik och trender inom norsk turism

Ett ovanligt år

2015 var ett ovanligt år för norsk turism. Nedgången inom oljesektorn ledde till färre övernattningar från tjänsteresor. Samtidigt gav den svagare norska kronan turister mer valuta för pengarna, och för första gången sedan 2010 ökade antalet utländska gästnätter både under vinter- och under sommarsäsongen. Statistiken visar också att turister i Norge var mer nöjda med sina resor än tidigare år.

2015 i siffror

Det totalta antalet kommersiella gästövernattningar uppgick till 31,6 miljoner gästnätter under 2015, vilket motsvarar en ökning med 4 % jämfört med året innan. Antalet internationella turistbesök* på norska hotell ökade med 12 % till 3,6 miljoner, vilket är 382 000 mer än år 2014. Semester- och fritidsövernattningar på hotell ökade med 13 %.

*I "turistbesök" ingår semester-, fritids- och affärsresor med minst en övernattning.

Mer än fjordar

Många förknippar Norge med natur, fjordar, fjäll, snö och norrsken. Men år 2015 uppgav 5 % fler än de tillfrågade 2014 att man också kan uppleva intressant kultur och historia på semestern i Norge. 5 % fler höll också med om att man kan uppleva ett spännande stadsliv i Norge.

Marknader

Norges största turistmarknader är Tyskland, Sverige, Danmark, Storbritannien och Nederländerna. Antalet gästnätter från USA har fortsatt att växa, och Frankrike, Italien och Spanien går också framåt.

Läs också

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad