Skip to main content

Stickning är en självklar del av Norges historia, och stickade kläder har utvecklats från praktiska arbetskläder till uppskattat mode. Men varför har det blivit så trendigt att sticka de senaste åren?

Stickat är inne!

Har du tänkt på att halva Norge springer omkring i handstickade tröjor, halsdukar och vantar i olika färgkombinationer?

När du åker hit kommer du antagligen se folk som stickar – på caféer och barer, bussar och tåg, och kanske till och med på vandringsturer. Stickning är en naturlig del av Norge.

Vissa får stickade plagg från sina mor- och farföräldrar, andra gör sina egna. Kvinnor, män och tonåringar uttrycker sig genom stickning.

Det är svårt att säga hur gammal stickkonsten är. Man tror att stickning har funnits i Norge sedan början av 1500-talet, eller till och med innan dess.

På 1700-talet mekaniserades stickningsindustrin. Olika mönster utvecklades, och i vissa byar användes stickade plagg till lokala folkdräkter.

Norska stickmönster

Norge är känt för sina många stickmönster.

Många orter, till exempel Setesdal, Telemark, Valdres, Lofoten, Fana, Haukeli och Henningsvær, har tröjor med sina egna unika mönster.

Kolla in några typiska norska stickmönster här.

Två av Norges mest ikoniska mönster är Marius och Selburosen, som används till Selbuvantar (artikel på norska) och Selbukofter.

Jag tror att norsk stickning är populärt tack vare våra speciella mönster, som nästan har blivit nationella symboler.

Annemor Sundbø – "Stickningens moder"

Annemor Sundbø är slöjdlärare, textildesigner och författare. Hon har forskat på stickningens kulturhistoria och kallas ofta "stickningens moder".

1983 tog hon över det lilla ullföretaget Tweed og Ulldynefabrikk, som återvinner ull. Det var här hon började forska.

"Jag tror att stickning är populärt idag eftersom folk vill ta hand om miljön genom att återanvända kläder, så de tar ner sin gamla kofte från vinden."

En modetrend

"Norska kofter har blivit en modetrend!"

Sundbø tror att det har något med deras vackra mönster att göra. Hon menar också att sociala medier har spelat en stor roll.

"Online kan vi diskutera tekniker och mönster med folk som bor på andra sidan jorden. Stickning är en social aktivitet som förenar människor.”

Besök Annemors hemsida.

Stickning har ingen ålder

"Stickning är en avkopplande hobby som är lätt att ta med överallt. Jag tror att det har blivit mer populärt i takt med att många intresserar sig mer för miljön och slow fashion och har ett 'gör det själv'-tänk. Det är ett trevligt sätt att föra traditionen vidare."

Tonje Hærnes Doseth är en 19-årig stickare från Gudbrandsdalen. Hon började sticka vid 10 års ålder efter att ha lärt sig av sin mormor och YouTube-videor. Hennes första tröja var klar år 2020, under pandemin.

Hon startade ett stickningskonto på Instagram och gick med i en grupp som kallade sig "unga stickare". Sedan dess har hon gjort mängder av kläder till sig själv, familj och vänner.

"Jag tror att stickning blir alltmer populärt bland unga tack vare influencers, som delar med sig av sitt arbete och inspirerar oss. Sociala medier har gjort det mycket lättare att lära sig sticka och hitta inspiration."

Stickning har inget kön

Arne Nerjordet och Carlos Zachrisson är kända för sina originella, färgstarka och visuellt slående mönster, inspirerade av deras skandinaviska bakgrund. 2001 startade de varumärket Arne & Carlos.

"Vi tror att stickning är populärt för att man kan ha på sig något man har skapat själv. Norge är ett kallt land, så vi kan använda våra kreationer året runt", säger formgivarna, textilkonstnärerna och författarna Arne och Carlos.

Statistik visar att de flesta som stickar är kvinnor. "Vi vet inte varför stickning är vanligare bland kvinnor. Men vi känner många män som stickar!"

En hit i USA

"För oss började stickning som en hobby. Nu har vi miljontals visningar på YouTube, där vi delar stickningstips."

Deras YouTube-kanal har över 178 000 prenumeranter, vilket betyder att det är USA:s största stickingskanal!

"Stickning är mycket populärt i USA. Många amerikaner av norskt ursprung är intresserade av vårt kulturarv, så det är många som går runt i norska stickade tröjor i USA också!" förklarar de.

Kolla in deras verk här.

Norwegian sweaters

Unn Søiland Dale arbetade med franska modehus och påverkade internationella modetrender. Som pionjär inom stickning gjorde hon också norska stickmönster kända över hela världen.

Dales farfar lärde henne att sticka redan innan hon kunde läsa. Några av hennes mest ikoniska mönster är Marius, Eskimo och Geilo, som blev kända när skidåkarna Stein och Marius Eriksen bar dem.

I den norska filmen Troll i ord, som släpptes 1954, bär skådespelarna Dales stickade kreationer. Filmen inspirerade massor av människor i Norge att börja sticka.

Dales Eskimo- och Geilo-mönster var med i brittiska Vogue 1954. Eskimo var också på omslaget till franska Vogue. Fler och fler internationella kändisar började använda Dales norska tröjor. Trenden gav upphov till konceptet "Norwegian sweaters" och Dales mönster är omåttligt populära än idag.

Var köper man stickade kläder?

Om du inte behärskar konsten att sticka kan du alltid köpa handgjorda eller fabrikstillverkade tröjor av god kvalitet.

Norge har ett stort utbud av stickade tröjor i klädaffärer, sportaffärer och butiker med lokalt hantverk.

Du hittar maskintillverkade kvalitetströjor i hela Norge, till exempel i fabriksbutiker som Devoldfabrikken i Langevåg (nära Ålesund) och Dale of Norway i Dale (nära Bergen).

Det finns också norsk design av hög kvalitet på Norsk Flid Husfliden, som har 28 butiker över hela landet.

Om du vill sticka själv kan du köpa garn i stickningsbutiker. De mest kända norska märkena är Sandnes garn, Rauma garn och Hillesvåg Ullvarefabrikk. Du kan också beställa både garn och stickade plagg online. Dessutom finns det flera mindre, lokala tillverkare som spinner garn av pälsen på får, alpackor och till och med kaniner!

Garnaffärer i Norge

Vill du köpa garn eller stickade kläder? Kolla in de här ställena!

Ta del av våra topperbjudanden

Upptäck Norge tillsammans med några av våra partners.