Skip to main content

Edvard Munch och kvinnorna

Edvard Munch var en sann modernist både rent arbetsmässigt och i hur han såg på samhället. En gång skrev han: ”Jag ska inte längre måla tavlor med män som läser och kvinnor som stickar. Jag ska måla levande människor som andas och känner, lider och älskar.”

Kvinnorna som uppfostrade honom

När Edvard Munch var fem år gammal dog hans mamma, Laura Munch (1837-1868), av tuberkulos. Då flyttade hans moster, Karen Bjølstad (1839–1931), in i familjens lägenhet i Kristiania (nu Oslo) för att ta hand om Edvard och hans fyra bröder och systrar. År 1877 dog också Edvards äldre syster Sofie av tuberkulos.

Laura och Edvard Munch

Kvinnan som lärde honom konst

Munchs styvmamma Karen var också konstnär och det var hon som introducerade honom till konstens värld.

Karen Bjølstad

Hans tidiga konstprojekt kom att handla om hans mammas och systers plötsliga bortgångar. År 1885 och året därpå målade han den första versionen av Det syke barn (Det sjuka barnet). Målningen föreställer hans äldre syster Sofie, deras moster och styvmor Karen.

Ytterligare familj

Men Munch porträtterade också de kvinnliga familjemedlemmarna när de var friska och vid god hälsa. Till exempel målade han ett porträtt av sin yngre syster, Inger Munch (1868–1952). Hon anses vara den första fotografen någonsin som dokumenterat den åtta kilometer långa floden Akerselva, som ringlar sig genom Oslo.

År 1892 färdigställde Munch målningen Inger i svart og fiolett (Inger i svart och violett).

Inger i svart och violett

Konstnärens första kärlek

År 1885 träffade han sin första stora kärlek i Milly Thaulow (1860–1937).

Även om förhållandet senare tog slut, kunde inte Munch släppa tanken på henne. Hans känslor blev inte besvarade och Thaulow gifte sig istället med en annan man.Thaulow skilde sig senare för att gifta om sig med en annan man. Att hon gifte sig med en ny man utan att ha visat något intresse för Munch, gjorde honom väldigt besviken. Besvikelsen kom att påverka hans förhållande till kvinnor hela livet.

Thaulow blev senare känd som en av de första som skrev om mat och mode i norska tidningar.

Temat i målningen Livets Dans från 1899-1900 är svartsjuka, representerat av Munch och Thaulow.

Livets dans

Kärlek och drama

Runt sekelskiftet hade Munch ett turbulent men romantiskt förhållande med Mathilde ”Tulla” Larsen (1869–1942). Sommaren 1902 träffades de för sista gången i Munch hus och studio i Åsgårdstrand.

Under träffen sköts Munch med ett, förmodligen oavsiktligt, pistolskott i vänstra långfingret. Varken Larsen eller Munch kunde ge en ordentlig förklaring till händelsen och det blev aldrig uppklarat vad som egentligen hände. Det enda som är säkert är att Munch fick måla utan hjälp av fingertoppen resten av livet.

Munch och Larsen ser nästan ut som ett gift par på ett foto från 1899. Men Munch gifte sig faktiskt aldrig.

Tulla Larsen

1905 färdigställde han målningen Hode ved hode (Huvud vid huvud). Målningen föreställer Larsen och han själv.

Head by head

Flickorna från hans sommarstad

Pikene po broen (Flickorna på bron) är ett viktigt verk i Munchs samling. Målningen upprättades i totalt tolv upplagor. Den första upplagan målades strax efter sekelskiftet och konstverket återfinns nu i Nasjonalmuseets samling i Oslo. Motivet föreställer den lilla staden Åsgårdstrand.

Romans och vänskap

Munchs relationer startade ofta med korta, spontana möten som sedan förvandlades till livslång beundran.

Ett exempel är relationen med Ingse Vibe (1886–1945). Det sägs att hon träffade Munch vid 16 års ålder genom att luta sig över trästaketet vid hans hus och studio i Åsgårdstrand.

Ingse Vibe

Deras vänskap varade i årtionden vilket finns dokumenterat genom brev och vykort. Han målade också hennes porträtt många gånger.

Ett vykort innehåller ett foto av henne när hon är skådespelare på Nasjonalteatern i Oslo. I vykortet står det: ”Jag ville skicka dig en hälsning och även visa dig hur vacker jag är när jag är en duktig flicka. Din, Ingse.”

Ingse Vibe 1905

År 1907 skickade Ingse ett annat brev till Edvard. Innehållet visar att det var fullt möjligt för kvinnor att bära kostym och köra båt i Norge för mer än hundra år sedan.

Ingse Vibe 1907

Madonna och mästaren

Broschen är ett litografiskt verk från 1903 som visar Munchs älskarinna, den engelska violinisten Eva Mudocci (1883–1953). Motivet är nära sammankopplat med ett av konstnärens mest kända verk, Madonna. Muddoci är också avbildad i två andra av Munchs verk från samma år: Violinkonserten och Salome. Munch brukade säga att hon hade ”tusenåriga ögon” och skickade henne ett brev med texten: ”Här är stenen som har fallit från mitt hjärta.”

The Brooch

“Hon hade tusenåriga ögon” – Edvard Munch

De kvinnliga porträtten på Ekely i Oslo

Från 1916 till hans död 1944 bodde och jobbade Munch på Ekely, en gammal marknadsgård i Oslo. Även om många kvinnor porträtterades på Ekely under åren, så är många av målningarna relativt okända.

Birgit Prestøe var en av Munchs favoritmodeller. Hon omvände scenariot med konstnären och den nakna modellen genom att beskriva honom så här: ”Jag tyckte att han var förtjusande att se på. Vacker som en ung Apollo och klok som en åldrande Zeus.” Hon var modell i flera av Munchs målningar och blev senare känd för att hon vid flera tillfällen pratade med pressen om hennes erfarenheter som modell. Modellyrket betraktades inte som särskilt acceptabelt vid den tiden.

Munch porträtterade Birgit Prestøe år 1924 och året därpå.

Birgit Prestøe

Edvard Munch kämpade hela livet med sin passion för kvinnor och rädslan att bli avvisad. Han ansåg äktenskap vara oförenligt med sina konstnärliga ambitioner och förblev därför ogift tills dess att han gick bort år 1944, 80 år gammal.

Ta del av våra topperbjudanden

Upptäck Norge tillsammans med några av våra partners.

Upptäck mer

Nyligen besökta sidor