There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.
Thon Hotels – boende med fantastisk frukost
Strawberry – en annorlunda hotellkedja
Scandic Hotels – i alla större städer från norr till söder
Radisson Blu Hotels – upptäck Norges bästa resmål
Classic Norway Hotels – från karaktäristiska hotell till autentiska fiskarstugor
DanCenter – din expert på stugor i Norge
Norgesbooking – boka den perfekta stugan i Norge
Campcation – Boka camping över hela Norge med Campcation
Campanyon - Upptäck unika och naturnära övernattningsmöjligheter
Vy – det ska vara lätt att resa grönt
SJ NORD – äventyret börjar på tåget
Vy express – bussresor över hela Norge
NOR-WAY Bussekspress – res grönt med Norges expressbussar
Widerøe – Skandinaviens största regionala flygbolag
AutoEurope – smidigaste biluthyrningen
Rent-A-Wreck – det smarta hyrbilsalternativet
Arctic Campers – hyr husbil i Norge
Cabin Campers – en stuga på fyra hjul
Hurtigruten – världens vackraste sjöresa
Fjord Tours – Norge i ett nötskal® - Norges populäraste tur
Authentic Scandinavia – res som lokalbefolkningen
Up Norway – skräddarsydda och lyxiga resor från de som vet
Discover Norway – skidåkning, cykling och vandringsturer i Norge
Norrøna Hvitserk – äventyrsresor och expeditioner
Booknordics.com – hundratals aktiviteter, turer och dagskryssningar i Norge
Fjord Travel – Hållbara flerdagarsturer
Go Fjords – turer och aktiviteter över hela Norge
50 Degrees North – oförglömliga, skräddarsydda turer i Norge för mindre grupper
Norwegian Holidays – billiga paketresor med Norwegian: Flyg, hotell och hyrbil
My Nordic Travel – gör din egen resplan
Skidsemester i Rauland – Åk skidor i vacker fjällnatur
{{title}} {{:price}} - {{!preprice}} Price: {{?}} {{preprice}} {{/}} {{price}} {{:postprice}}{{postprice}}{{/}} {{?:pricing}} - {{pricing}} {{/pricing}}
Ett litet gäng hängivna amatörcyklister från Danmark hittade sitt cykelparadis bland branta och slingriga fjällvägar i Hardangerfjord i Fjord Norge. Här kan du välja på extrema backar och enkla vägar längs fjorden.
Cyklister på norska vägar måste följa ungefär samma regler som bilar och motorcyklar:
• Håll till höger.
• Ge företräde till fordon som kommer från höger.
• Cykla inte när du har druckit alkohol.
Du kan cykla på trottoaren om det inte finns någon cykelbana, så länge du saktar ner till fotgängarnas hastighet.
Du får inte cykla på motorvägar och fyrfältsvägar.
Endast barn under 10 år får åka med som passagerare på cykel.
Ha alltid hjälm på dig när du cyklar. Använd gärna trafikväst – det är inte obligatoriskt, men ändå en bra idé.
Alla cyklar måste vara utrustade med följande:
• Röd reflex baktill.
• Vita eller gula reflexer på pedalerna.
• Två bromsar som fungerar oberoende av varandra.
• Ringklocka.
• Vit eller gul lykta framtill och röd lykta baktill i mörker eller vid dålig sikt.
”Naturen i den här delen av Norge är verkligen rå. Man omges av klippor på båda sidorna med en svart linje som går rakt igenom – och det är vägen. Och den tar aldrig slut. Ibland tänkte vi, 'nu har vi nått ända upp', men så kom vi runt berget och såg att det bara fortsätter” säger Kim Sivert Jensen, grafisk designer och cykelfantast sedan mer än 10 år.
Kim var på jakt efter en ny cykeldestination och begav sig till Norge tillsammans med fyra vänner från Rapha Cycling Club i Köpenhamn. Precis som andra sportutövare söker många cyklister ständigt efter nya utmaningar, och helst något som är lite tuffare än det senaste äventyret.
De fick upp ögonen för Norge när Bergen var värd för VM i landsvägscykling år 2017.
"Det gav oss en inblick i Norges vägar och backar," förklarar Kim efter resan. ”När man cyklar på till exempel Mallorca finns det gott om klassiska backar att prata om med andra cyklister. Nu kan jag göra samma sak med Norge, och jag kan dessutom säga att jag cyklat delar av VM-sträckan.”
Kim och hans vänner insåg snart att fjällen runt Bergen och i Hardangerfjord var något helt annat än vad de upplevt i södra Europa.
Alla i gruppen hade cykelvana från semestrar i södra Europa. Trots det upptäckte de snabbt att Norge är lite mer krävande än de trott.
"I Norge finns backar som är minst lika tuffa som de i söder, och kanske ännu mer extrema. Några av grabbarna sa att de aldrig hade cyklat i en så krävande terräng" fortsätter Kim och konstaterar att "om du vill prova något tufft och lite annorlunda ska du absolut åka till Norge."
"Naturen i den här delen av Norge är verkligen häftig."
En av backarna stack ut som något alldeles extra: Glaciären Folgefonna, som ligger ungefär 100 kilometer väster om Bergen och som har en skidanläggning 1 651 meter över havet.
”Under den 18 kilometer långa stigningen upp mot Folgefonna sjunker temperaturen från 16 grader i dalen till 2-3 grader på toppen. Och väl uppe omges du plötsligt av människor med skidor. Det är verkligen jättemärkligt. Om du är ute efter något högt och lite galet har du kommit rätt", säger Kim. "Vägen upp till Folgefonna har en stigning på 19 procent, och det mättes hela 22 procent på vissa ställen. Det gäller bara korta sträckor såklart, men det tar bara tvärstopp i cyklingen. Det hade jag verkligen inte räknat med. Om du vill ha något extremt ska du verkligen ge den här sträckan en chans."
”Jag förstår att det kan avskräcka, men att uppleva något helt annat än Nice och Mallorca har också sin charm. Och Norge ligger ju där det ligger", säger Kim och ler när han konstaterar att norska fjällen ligger närmare till hands än bergen södra Europa. "Det är vädret och alla galna stigningar som gör det hela mer extremt, men samtidigt är vädret en del av utmaningen. Och det allra häftigaste är att det kan vara sol på ena sidan av berget och regn på den andra."
“Det är vädret och alla galna stigningar som gör det hela mer extremt, men samtidigt är vädret en del av utmaningen.”
Kanske har du dragits med i den växande cykeltrenden och känner dig redo för en lagom utmaning. Då ska du inte låta Norges vilda natur och krävande backar avskräcka dig. Det finns cykelvänlig terräng på alla nivåer.
Om du är nyfiken på Norges mest extrema områden bör du se till att ha riktigt bra utrustning, påpekar Kim, och påminner också om att det krävs en del planering för att kunna ta sig an de brantaste vägarna.
"Man behöver en särskild typ av växlar på cykeln i Norge än i södra Europa. Jag tänkte först att jag inte behövde anpassa cykeln inför Norgeresan, men det slutade med att jag fick lägga i 'panikväxeln' nästan hela tiden. Jag cyklade med 39/28, vilket gjorde att jag inte fick till någon rytm alls. Så det är jätteviktigt att ha bra koll på cykeln när du ska till Norge", säger han.
En sak till gjorde att Norgeresan skiljde sig från cykelsemestrarna i södra Europa: Möjligheten till segling. Båtturen var en stor del av den totala Norgeupplevelsen, menar Kim.
"Att segla genom fjorden var helt galet. När vi vaknade på morgonen och tittade ut tänkte man bara 'wow, är det här Sagan om ringen eller?' Jag tycker att det till och med är vackrare än södra Europa. Norge är verkligen en naturlig skönhet."
Kim tyckte även att boendet var något alldeles extra, inte minst i jämförelse med resor längre söderut.
"I Nice levde vi efter principen 'billigast möjliga', skrattar Kim, "men i Norge fick vi en fantastisk totalupplevelse. Vi bodde i löjligt fina och väldigt genuina hotell. Det överträffade verkligen allas förväntningar.”
Kim räknar med att han kommer att fortsätta att cykla i flera år – dels för cyklingen i sig och dels för sammanhållningen bland cyklister. Och det var knappast hans sista cykeläventyr i norr. Turen i norska fjällen gav mersmak.
”Nej, det var inte min sista resa till Norge”, säger han. ”Nästa gång får jag visa mina bästa cykelkompisar hur häftigt Norge är. Norge har goda chanser att bli ett hett resmål på cykelkartan.”
Se våra bästa tips om landsvägscykling i fjällen och bo på ett grönt hotell.
Cyklister på norska vägar måste följa ungefär samma regler som bilar och motorcyklar:
• Håll till höger.
• Ge företräde till fordon som kommer från höger.
• Cykla inte när du har druckit alkohol.
Du kan cykla på trottoaren om det inte finns någon cykelbana, så länge du saktar ner till fotgängarnas hastighet.
Du får inte cykla på motorvägar och fyrfältsvägar.
Endast barn under 10 år får åka med som passagerare på cykel.
Ha alltid hjälm på dig när du cyklar. Använd gärna trafikväst – det är inte obligatoriskt, men ändå en bra idé.
Alla cyklar måste vara utrustade med följande:
• Röd reflex baktill.
• Vita eller gula reflexer på pedalerna.
• Två bromsar som fungerar oberoende av varandra.
• Ringklocka.
• Vit eller gul lykta framtill och röd lykta baktill i mörker eller vid dålig sikt.