Så reser du med elbil i Norge
Redo att ta bilsemestern till nästa nivå?
Kör tyst och utsläppsfritt genom Norges vackra natur i elbil!
Biljournalisten Axel E. Catton har kört massor av elbilar. Här har vi samlat hans bästa tips, så att du kan få ut mesta möjliga av nästa bilsemester.
Finns det tillräckligt med laddare? Vad ska jag tänka på om jag ska köra i fjällen eller på vintern? Kan jag spara pengar genom att köra elbil? Här är allt du behöver veta om du funderar på en elbilssemester i Norge.
Norge ligger i framkant när det gäller elfordon och passar utmärkt för en roadtrip i elbil.
"Jag gillade vägarna uppe i norr bäst, till exempel sträckan från Nordkap till Målselv på E6:an."
Biljournalisten Axel E. Catton brukar skriva om veteranbilar, men han gillar att köra långa sträckor i elbil. Många tror nämligen att det inte är möjligt.
Catton har tidigare kört bland fjordarna på Norges västkust. År 2024 testade han att köra längs nästan hela Norge i elbil. Han gjorde en episk 2 565 kilometer lång roadtrip från Nordkap till Oslo, i en 2024 Mercedes Benz EQE 53 AMG med en räckvidd på 460 kilometer.
Han kunde ha nått Oslo mycket snabbare genom att hålla sig på huvudvägen E6, som förbinder norra och södra Norge. Men han ville köra så långt västerut som möjligt. Han tyckte särskilt om att köra på Kystriksveien, som ofta kallas en av världens vackraste vägar.
”Det bästa var den västligaste delen som går från Saltstraumen till Brønnøysund (413 kilometer). Jag tog inte mindre än fem färjor på en dag. Vägen slingrar sig genom skogar och är helt enkelt magisk".
Catton var ofta ensam på dessa kustvägar, trots att det var juli – en minnesvärd resa!
Här följer hans bästa tips för en smidig roadtrip med elbil i Norge.
Laddning
Många oroar sig över att det inte finns tillräckligt med laddstationer. Men faktum är att man kan köra hundratals kilometer mellan laddningarna.
"Ta det lugnt bara. Det finns ingen anledning att oroa sig. Norge är en utmärkt destination för elbilar tack vare ett omfattande nätverk", säger Catton.
Enligt NOBIL finns det i august 2024 nästan 30 000 laddstationer och mer än 8 000 snabbladdare.
Catton rekommenderar att du använder laddstationerna som en möjlighet att ta en paus. Passa på att gå på upptäcktsfärd eller äta något. Catton strävade efter att han skulle tala om för bilen vad han ville göra, och inte tvärtom. På så sätt känns det inte som om du slösar tid på att vänta.
"Parkering är också billigare eller gratis på många ställen. Vid laddstationer betalar man oftast bara för elen", säger Catton.
Du kan enkelt hitta laddstationer på ladestasjoner.no. Du kan också söka på Google maps eller Apple maps. Många moderna bilar visar dessutom sitt laddningsnätverk och har särskilda appar.
Ett annat tips är att registrera dig med några av de större operatörerna i förväg för snabbare och billigare laddning.
I vissa bilsystem kan du ange önskad procentsats vid ankomst och se var du behöver stanna och ladda på vägen. Du kan också göra det enklare för dig genom att välja semesterboenden med laddningsmöjligheter.
Även om Norge har många laddningsalternativ, bör du inte tömma batteriet helt innan nästa stopp. Det är klokt att vara beredd på oväntade problem, till exempel att en laddare är ur funktion.
Catton råkade ut för ett enda laddningsproblem på sina resor i Norge. Han försökte ladda bilen vid sitt hotell, som låg långt från huvudvägen. Det visade sig att bilen inte kunde läsa laddaren. Han fick köra 27 kilometer till nästa laddstation, och när han kom fram hade han bara 3 procent kvar. Som tur var tog det bara en timme att få upp batteriet till 100 procent.
Det här är viktigt: Det är stor skillnad på antalet laddare i norra och södra Norge.
"Jag körde ner från norra Norge. Det var inte svårt och jag kände aldrig att det var några problem, men jag var medveten om att man måste vara uppmärksam eftersom det är längre mellan laddarna."
– Axel E. Catton
Biljournalist
I södra Norge struntade Catton glatt i laddstationerna, för han visste att de finns många. Uppe i norr gjorde han tvärtom på grund av färre laddstationer och längre avstånd.
Vinterkörning
Det är såklart stor skillnad mellan sommar- och vinterkörning, särskilt i elbil. Kalla temperaturer kan nämligen påverka hur länge batteriet räcker.
De flesta elbilar har ett räckviddsförlängningsläge, vilket ger dig fler kilometer om du stänger av vissa funktioner som luftkonditionering och musik. Detta kan funka fint på sommaren, men att behöva stänga av värmen under vintermånaderna är inte så bra.
Vinterkörning kräver mer medvetenhet i allmänhet. Stanna och ladda bilen när du kan, särskilt i de delar av Norge som har färre laddare. Man vet aldrig om man kommer att fastna i trafiken eller om en väg stängs av på grund av vädret, så låt inte batteriet bli alltför lågt.
Enligt Catton har dagens elbilar redan en acceptabel räckvidd, och det kommer bara att bli bättre. Enligt EVspecs.org har märken som Tesla och Nio framställt elbilar med en räckvidd på cirka 1 000 kilometer. Det är lovande för alla som kör när det är kallt ute.
Andra utmaningar
Hur är det med laddningsköer? Och töms batteriet snabbt när man kör i fjällen bland branta berg? Det är inget du behöver fundera på.
Catton har aldrig haft svårt att hitta en ledig laddare på sina resor i Norge. När det gäller bergspass har elbilarna återfått mycket energi när de åker nedför. Se bara till att ha tillräckligt med energi för att ta dig upp på toppen! Catton har inte märkt någon större skillnad i energiförbrukning mellan raka vägar och bergspass.
Vanliga färjor tar alla typer av bilar, men var medveten om att rederierna Havila och Hurtigruten, som reser mellan Bergen och Kirkenes, har andra policyer. På grund av säkerhetsskäl tillåter Havila för närvarande inte el-, hybrid- eller vätgasfordon ombord. Du kan dock ta med dig bilen på Hurtigruten (fast med mycket begränsad kapacitet). Ta reda på vad som gäller innan du bokar!
Vart ska man åka?
Nu kommer vi till den roligaste delen! Vart ska man åka i elbilen?
Svaret är enkelt: var som helst! Men ett bra tips är att undvika huvudvägarna och ta de lugnare småvägarna istället.
Kom bara ihåg att småvägar kan vara både smala och krokiga, särskilt i västra delen av landet. Du kommer kanske köra runt fjordar och över bergspass – ibland kan vägen vara för trång för två bilar och du kan få vänta innan du kommer vidare. Så även om slutdestinationen är nära på kartan, kan det ta tid innan du når fram.
Därför är det ingen bra idé att försöka se för mycket av Norge på kort tid. Det är bäst att fokusera på en eller några få regioner i taget. Din favoritupplevelse kanske ligger på mindre och okända ställen, bortom de typiska turistattraktionerna.
För de vackraste sträckorna, kolla in de nationella turistvägarna som erbjuder en kombination av natur, arkitektur och design.
Ta del av våra topperbjudanden
Upptäck Norge tillsammans med några av våra partners.
Miljöcertifierade leverantörer
Välj "Miljöcertifierade leverantörer" i filtret nedan.
Inspiration
Här har vi samlat några artiklar som vi tror att du kommer att gilla.